STRIJD: DE KUNST VAN WILLIE DOHERTY EN DE STRIJD IN NOORD-IERLAND

BLOG BIJ HET EINDEXAMENTHEMA HAVO 2015: 'STRIJD'

Het waren woelige tijden in het Noord-Ierse Derry toen kunstenaar Willie Doherty er opgroeide. Er woedde een langdurige en hevige strijd die bekend staat als de 'Troubles'. Op 30 januari 1972 was hij op 'Bloody Sunday, getuige van een gewelddadige schietpartij door het Britse leger. Op die dag waren er rellen en werden 13 ongewapende mensen doodgeschoten. Deze gebeurtenis heeft een enorme invloed op hem gehad en was bepalend voor zijn carrière als kunstenaar.

Bijna alle kunstwerken die Willie Doherty maakt, grijpen terug op deze traumatische ervaring. Hij was pas 12 jaar toen de schietpartij pal voor zijn huis plaatsvond. Op dat moment keek hij uit het raam en zag alles vlak voor zijn ogen gebeuren.

Doherty WAS PAS 12 JAAR TOEN DE SCHIETPARTIJ PAL VOOR ZIJN HUIS PLAATSVOND.

Er werd ook op de ramen geschoten, zodat hij moest wegduiken. De Britse militairen verklaarden achteraf dat ze hadden gehandeld uit zelfverdediging en beweerden dat zij door de menigte werden beschoten. Dat kwam niet overeen met de waarneming van Willie Doherty.

Waarheid

Op verzoek van de Britse regering vond naderhand onderzoek plaats. Op basis van gemanipuleerde foto's werd besloten dat er sprake was van noodweer en werden de militairen vrijgesproken.
Voor Willie Doherty was het schokkend om te ontdekken dat zelfs de overheid niet de waarheid sprak. Het feit dat beelden kunnen worden gemanipuleerd om de werkelijkheid te verdraaien, werd een belangrijk thema binnen het werk van Willie Doherty. Hij zoekt daarbij naar het antwoord op de vraag wat de waarheid is en wat een verzinsel.

WILLY DOHERTY WOONT NOG STEEDS IN DERRY. VOOR ZIJN WERK KEERT HIJ REGELMATIG TERUG NAAR BEPAALDE PLEKKEN WAAR DE CONFLICTEN ZICH HEBBEN AFGESPEELD.

Hij wil dat de toeschouwer zich bewust wordt van de pijn en verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk in de videofilm 'Ghost Story' uit 2007, waarbij een voice-over vertelt over de gebeurtenissen waar hij op 'Bloody Sunday' getuige van was. Door het gebruik van speciale filmtechnieken lijken de videofilms die Willie Doherty maakt wel op spannende misdaadfilms, met veel nachtscenes, clair-obscur effecten en een claustrofobische omgeving.

Foto's

De kunstwerken van Willie Doherty bestaan behalve uit videofilms ook uit foto's. De foto's zijn meestal zwart/wit en worden op groot formaat afgedrukt. Soms op aluminium. Een van zijn eerste fotowerken gaf hij de titel 'Unseen' met als ondertitel ; To the Border'. Daarmee verwijst hij naar de situatie in Noord-Ierland, waar destijds iedereen door de aanwezige militairen in de gaten werd gehouden. Dat gebeurde speciaal op kleine grenswegen. Dat gaf Willie Doherty een paranoïde gevoel. Hij vroeg zich af wat zichtbaar zou zijn en wat niet.

Aanvankelijk plaatste Willie Doherty teksten op zijn foto's. Later liet hij de teksten weg, maar was de titel die hij een foto meegaf, veelzeggend genoeg. Dat kun je zien op de foto 'Against The Wall, Alleyway Used For Cover on January 30th, 1972'.

'AGAINST THE WALL, ALLEYWAY USED FOR COVER ON JANUARY 30TH, 1972'

'Unseen' was ook de titel van een grote overzichtstentoonstelling met het werk van Willie Doherty in museum de Pont Sommige van de werken heeft museum De Pont opgenomen in de collectie. Speciaal voor ARTtube en De Pont werd Willie Doherty geïnterviewd. Het interview kun je hieronder bekijken. 

1 video's

  • Willie Doherty - Unseen

    De tentoonstelling UNSEEN toont de foto's en video's van de Noord-Ierse kunstenaar Willie Doherty. Als twaalfjarige was hij getuige van Bloody Sunday. In deze video vertelt hij over zijn geschiedenis en de invloed daarvan op zijn kunstenaarschap.