BEWEGING: GEERT MUL EN EEN BEWEGEND KUNSTWERK

EEN GASTBIJDRAGE DOOR ANJA MARBUS BIJ HET EINDEXAMENTHEMA VMBO 2016 'BEWEGING'

Er bestaan ansichtkaarten waarvan het beeld lijkt te bewegen, als je de kaart heen en weer draait. Je ziet dan bijvoorbeeld een happende haai die in de benen van zwemmers probeert te bijten. De verbeelding van beweging komt tot stand door een speciale druktechniek. Bij deze druktechniek worden verschillende afbeeldingen in laagjes over elkaar heen geprint en vastgeplakt achter geribbeld plastic. Deze druktechniek heet lenticulair. Iemand die van deze techniek gebruik maakt, is kunstenaar Geert Mul. Hij maakte hij een groot bewegend kunstwerk met de titel Lenticulair Cloud (Cloud _10^34).

Geert Mul studeerde in de negentiger jaren aan de kunstacademie van Arnhem, waar hij zich specialiseerde in computeranimatie. Dat was bijzonder, want op de kunstacademie hadden ze toen nog geen computers, zodat hij die van hemzelf moest gebruiken. In die tijd konden computers ook nog lang niet zoveel als nu. Na verloop van tijd werden computers steeds krachtiger en konden ze steeds meer. Dat kwam goed uit, want Geert Mul werd ook steeds handiger. De mogelijkheden van zowel de computer als die van Geert Mul liepen gelijk op. Na zijn studie aan de kunstacademie reisde Geert Mul de halve wereld rond en woonde langere tijd in Japan. Tijdens zijn reizen maakte hij veel foto's, video's en geluidsopnamen, die hij tentoonstelde op diverse kunstlocaties. Eenmaal terug in Nederland combineerde hij zijn video's met muziek en liet die horen en zien in een Rotterdamse discotheek. Hiermee was hij een van de eerste VJ's in Nederland. Hij toonde zijn werk ook bij grote evenementen en op festivals zoals Lowlands. Hij maakte onder naam van zijn bedrijf, Cut-Up, een soort lichtshows waarbij hij videofragmenten knipte en plakte, waardoor een op zichzelf staand geluids- en videoproject ontstond.

LENTICULAR CLOUD

De kunstwerken die Geert Mul later maakt, bestaan uit grote videoschilderijen die van vorm en kleur veranderen door bewegingen die de toeschouwer maakt. Op die manier word je als toeschouwer betrokken bij het werk. Dit is goed te zien is bij het kunstwerk 'Horizons', dat hij speciaal ontwierp voor het Museum Boijmans van Beuningen. Hierbij maakte hij gebruik maakte van 2000 bestaande afbeeldingen uit de collectie van het museum. Hij bedacht een computerprogramma om deze beelden te herschikken en op een andere manier te ordenen. Dit systeem is een beetje te vergelijken hoe Google werkt. Als je op Google vanuit een afbeelding zoekt, biedt Google 'visueel vergelijkbare afbeeldingen' aan. Er wordt dan niet gekeken naar de inhoud, maar alleen naar de vorm, kleur of compositie in de betreffende afbeelding. Bij een afbeelding van het ontwerp voor het kunstwerk Lenticulair Cloud (Cloud _10^34 ), van Geert Mul zelf, biedt Google bijvoorbeeld een visueel vergelijkbare afbeelding aan van een reuzenrad met veelkleurige stoeltjes. En dat alleen maar omdat in het kunstwerk van Geert Mul ook veel kleuren te zien zijn.

Het is een heel technische manier van een beeld analyseren. Geert Mul probeert dit technische proces met zijn werk begrijpelijk te maken. Voor Deloitte, een modern consultancybedrijf, aan de Zuidas in Amsterdam, maakte Geert Mul het kunstwerk Lenticulair Cloud (Cloud _10^34). Het bestaat uit 34 hangende en constant bewegende lenticulair geprinte driehoeken, die als een soort wolk aan het 50 meter hoge plafond hangen. Iedere driehoek heeft 10 afbeeldingen, die door beweging steeds veranderen. Als je via de wiskundige formule 10^34 uitrekent hoeveel verschillende combinaties dat oplevert, kom je op maar liefst 10.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 mogelijkheden. Pfff - en dat allemaal door beweging.

ONTWERP LENTICULAR CLOUD

Bekijk de uitzending Kunstuur in de klas: Beweging - radicale omzwaaien over o.a. Geert Mul, Ed Atkins en Wim T. Schippers:

1 video's

  • Kunstuur in de klas: Beweging - Radicale omzwaaien

    Presentator Lucas De Man gaat aan de hand van verschillende kunstwerken in op het eindexamenthema 'Beweging'. Kunstenaars zijn steeds op zoek naar nieuwe invalshoeken: soms zo radicaal dat ze de kunstwereld voor altijd veranderen.