Boijmans Taal- en Reken programma

7 video's

Hoe kan kunstonderwijs de taal- en rekenvaardigheden van kinderen versterken? 

Het Boijmans taal- en rekenprogramma is een meerjarige samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen, de kunstenaar Wolf Brinkman, De Fridtjof Nansenschool in Ommoord en OBS De Taaltuin in Schiedam. In een intensieve samenwerking wordt onderzocht hoe kunstlessen op school en in het museum kunnen bijdragen aan taal- en rekenvaardigheden van kinderen.

De ervaringen van Wolf Brinkman op de partnerscholen vormen de basis en inspiratie voor zogenaamde ‘taal en rekenmuseumlessen’ die het museum ontwikkelt. De museumlessen Papegaai Paulo, Kunstpraat en Kunstmaten zijn inmiddels in het aanbod opgenomen. Het niveau en de vaardigheden zijn afgestemd op de leeftijd en ontwikkelingsniveau van de kinderen.

Voor scholen die niet naar het museum kunnen komen, wordt er ook online lesmateriaal aangeboden: video’s en lessuggesties voor in de klas.

7 video's in de serie Boijmans Taal- en Reken programma

  • Kunstpraat met Paulo

    Papegaai Paulo woont in het museum, hij kent er goed de weg. Maar toch blijft hij telkens dingen tegenkomen die hem verbazen, hij leert er nieuwe woorden en ziet er dingen die hij nog niet kent: een kunstwerk in een gat in de vloer?

  • Kunstmaten met Paulo

    Papegaai Paulo woont in het museum, hij kent er goed de weg. Deze keer gaat hij op onderzoek uit naar vormen. Waar zijn de vierkanten verborgen, en is alles wat een vierkant lijkt wel een vierkant?

  • Paulo met Mondriaan

    Papegaai Paulo woont in het museum en gaat vaak op ontdekkingstocht. Deze keer maakt hij kennis met een schilderij van Mondriaan, vol kleuren, vormen en lijnen. Wat gebeurt er als er een lijn verplaatst wordt?

  • Tijd met Paulo

    Papegaai Paulo woont in het museum, hij kent er goed de weg. Deze keer gaat hij op onderzoek uit: waar komt dat tikkende geluid toch vandaan? Onderweg ziet hij allerlei kunstwerken die op een of andere manier te maken hebben met (het voortgaan van de) tijd.

  • Taallessen en het museum: De aanpak van Wolf Brinkman

    Kunstenaar Wolf Brinkman en leerkracht Petra Schoenmakers vertellen in deze video over hoe kunst kan bijdragen aan de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen.

  • Over drijven - Boijmans taal- en rekenprogramma

    Hoe kunnen kunstlessen bijdragen aan de taal- en rekenvaardigheid van kinderen? Bijvoorbeeld door ze een boot te laten bouwen geïnspireerd door kunstwerken. Blijft hij ook echt drijven?

  • Perspectief in de kunst

    Kunst, wiskunde en rekenen, wat hebben die met elkaar te maken? Alles. Veel technieken die kunstenaars gebruiken, komen z├│ uit de wiskunde: afmetingen, verhoudingen, perspectief, enzovoort.