/
Terug naar overzicht

Pushwagner: Soft City

Door: Museum Boijmans Van Beuningen

Spring naar fragment...

Duur: 02:36
  • A Day in the Life of Family Man 01:19

    A Day in the Life of Family Man (1980) is een reeks van vierendertig zijdezeefdrukken in de kleuren roze, zwart en grijs. De reeks kwam mede tot stand dankzij een langdurige en intensieve samenwerking tussen Pushwagner en de Noorse sciencefiction auteur Axel Jensen. De serie verwijst naar de thematiek van Soft City; ook in dit werk staat het gezinsleven in een beklemmende werkelijkheid centraal. Uit de zeefdrukken spreekt vooral een gevoel van eindeloosheid, herhaling en sleur.
    Tegelijkertijd schetst Pushwagner een beeld van het machtsvertoon in een dergelijke wereld. Uit de obsessieve herhaling en het eindeloos bewerken van bijna identieke plaatjes, blijkt Pushwagners belangstelling voor massaproductie en het beschikbaar maken van zijn werk voor een breed publiek.

  • Apocalypse Frieze 01:25

    De Apocalypse Frieze bestaat uit zeven complexe en uiterst gedetailleerde schilderijen, waaraan Pushwagner twintig jaar werkte. Volgens de wens van de kunstenaar zijn ze gegroepeerd in de stijl van ‘Het Lam Gods’ (1432) van de gebroeders Van Eyck. De titels zijn voor een groot deel verzonnen en moeten het zelfgecreëerde universum van de kunstenaar verbeelden: Heptashinok (1988); Dadadata (1987); Gigaton (1988); Jobkill (1990); Oblidor II (1991); Klaxton (1990) en Zelfportret (1973-1993).

    Pushwagner vergelijkt in dit werk de vernietigende kracht van de oorlog met de excessen van de industrie. Fabrieken worden gebruikt als dodenkampen en de verwoestingen van de oorlog worden uitgevoerd onder het toeziend oog van robotachtige mannen in pak. Zelfportret is zo mogelijk nog gedetailleerder dan de andere schilderijen in de reeks. Het schilderij verbeeldt de tijdlijn van Pushwagners leven.

  • Soft City 01:44

    Soft City (1969-75) is een 154 pagina’s tellende beeldroman, die Pushwagner tussen 1969 en 1975 afwisselend in Oslo en Londen maakte. Het werk is een kritische satire over het kapitalisme en het leven in de moderne stad. Het boek beschrijft een dag uit het leven van een echtpaar en hun kind in een naargeestige en geautomatiseerde wereld. Dit bestaan wordt verbeeld in de opbouw van de tekeningen, waarin auto’s, gebouwen en mensen steeds op dezelfde manier terugkeren. De eentonige levens van Pushwagners personages verwijzen naar de manier waarop de Russische spiritist George Gurdjieff (1866 - 1949) mensen beschreef die ‘in wakende toestand sliepen’. De ‘beheerder’ die het leven in Soft City controleert en de pillen die het gezin dagelijks slikt, doen denken aan Aldous Huxleys Brave New World (1932). De vormgeving van de roman tenslotte roept verwijzingen op naar de wereld van de film Metropolis (1927) van Fritz Lang en naar de modernistische architectuur van bijvoorbeeld Le Corbusier.

De Noorse kunstenaar Hariton Pushwagner (Oslo 1940) werkt sinds de late jaren 60 aan een oeuvre waarin hij een naargeestige blik op de toekomst laat zien. Na een productieve periode raakt Pushwagners leven en carrière in de jaren 80 en 90 in een neerwaartse spiraal, als gevolg van verslavingen aan drank en drugs. In 2008 ontstaat echter een hernieuwde belangstelling voor zijn bijzondere oeuvre. Na een tentoonstelling in MK Gallery is een overzicht van zijn werk nu in Museum Boijmans Van Beuningen te zien. Anthony Spira, directeur van MK Gallery, geeft een korte introductie op het werk van deze mysterieuze kunstenaar.

Credits

Camera en editing: Wouter Schreuder
Ondertiteling: Einion