Jaaroverzicht 2017

2017, Wat een jaar! Wat hebben we samen met de deelnemende musea, weer ontzettend veel geproduceerd in het afgelopen jaar. De experimenten met de interactieve mediaplayer voor ‘Iconische Tentoonstellingen’, scrollytelling over ‘De schatkamer van de Stijl’, de social media serie ‘Waar Je S’Nachts Voor Terug Komt’, het programma op Lowlands en niet te vergeten de steeds groter wordende stroom aan prachtige videocontent hebben we aan ons publiek kunnen tonen.

Achter de schermen waren en zijn we nog steeds bezig met de verzelfstandiging van de organisatie: bouwen aan de organisatiestructuur, de financiele bedrijfsvoering, nieuwe collega’s verwelkomen en afscheid genomen van onze Lotte Bloem; een jaar met een lach en een traan.

Hierbij het jaaroverzicht met onze gezamenlijk behaalden doelen en successen over 2017. 

 

Collectief

Ons collectief musea & kunstinstellingen in Nederland en Belgie blijft groeien. Steeds meer organisaties willen bijdragen aan de innovaties van kunsteducatie en de bijbehorende contentmarketing. Door onze krachten te bundelen kunnen we verder met experimenteren met nieuwe vormen voor het bereiken van nieuwe doelgroepen, en onze video’s steeds beter te maken. 

 

Per 2018 lid

MHKA • Stedelijk Museum Amsterdam • Museum Boijmans Van Beuningen • Gemeentemuseum Den Haag • De Pont • EYE Filmmuseum • CBK Rotterdam • Centraal Museum Utrecht • Groninger Museum, Museum De Lakenhal • Museum Middelheim • Frans Hals Museum • De Hallen Haarlem • M Leuven • Van Abbemuseum • Mauritshuis • Het Nieuwe Instituut • Kröller Müller Museum • KMSKA • Museum Arnhem • Wereldmuseum • Museum De Fundatie • Museum Van Loon • S.M.A.K Gent • MOMU Antwerpen • Zuiderzeemuseum • Fries Museum • Stedelijk Museum • Schiedam • CODA Apeldoorn • De Brakke Grond • Stedelijk Museum Breda • Van Gogh Museum • Rijksmuseum • FOMU Antwerpen • Stichting Concordia Kunst & Cultuur

 

Organisatie 

Zoals gezegd, de organisatie is in beweging. Eind 2017 hebben we afscheid genomen van de online markteer Lotte Bloem; zij is haar carriere vervolgd als strateeg bij Vruchtvlees: Digital, Strategy & Design. Per vandaag bestaat het team uit: Myrte Hoes (on- en offline producent), Rinske Hordijk (directeur), René Huitema (vrijwilliger Google Analytics), Anita Romanova (afstudeerstage culturele inclusiviteit), Laura von Rotz (stagiair multimedia), Mireille Sanches (online marketeer ARTtube & ART Rocks) Judith Veraart (zakelijk leider).

 

Projecten 17/18

In verschillende werkgroepen hebben we projecten uitgevoerd waarmee we het publiek een andere kijk op kunst hebben willen geven. De toepassing van de interactieve mediaplayer op de serie Iconische Tentoonstellingen is geevalueerd door Beeld en Geluid. Voor de musea die de mediaplayer ook willen gebruiken delen we graag de bevindingen. Ook hebben we veel geleerd van scrollytelling met De schatkamer van de Stijl. Dit project zullen we in het voorjaar verder evalueren en de uitkomsten terugkoppelen.

2017 stond ook in het teken van de voorbereidingen voor het onderwijsplatform ARTtube in de Klas. In januari 2018 is de pilotversie online gegaan en zal tot en met mei zo veel mogelijk feedback door gebruikers worden opgehaald om het platform en de content te kunnen verbeteren en door te ontwikkelen.

De feedbackloop naar de projecten en video’s en de verdere segmentatie van onze doelgroepen krijgen in 2018 meer aandacht. 

Tot slot kunnen we namens de Belgische musea melden dat we in 2018 op Pukkelpop staan! Onze aanwezigheid op Lowlands is nog niet 100% zeker, daarover hopen we gauw meer te kunnen vertellen.

 

Evenementen 

  • Nacht van kunst & kennis
  • LowLands
  • Uitmarkt
  • ARTtube academy
  • Pakhuis de Zwijger 
  • Linda Festival
  • Museumnacht Rotterdam en Leiden 

 

Educatieve innovatie

  • Scrollytelling Schatkamer van de stijl
  • Interactive mediaplayer
  • ARTtube academy

 

Dank!

We danken onze partnermusea voor hun mooie video's, onze mediapartners voor de inspirerende samenwerking, onze webdevelopers In10 voor hun werk aan de nieuwe website en het ARTtube In de klas en alle andere mensen die in 2017 hebben bijgedragen aan ARTtube.

Ook danken we de fondsen voor hun bijdrage aan het platform ARTtube en de gezamenlijke videoseries: het Mondriaan Fonds, Fonds 21, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Fonds voor Cultuurparticipatie.

We kijken uit naar 2018: een jaar vol inspirende projecten en succesvolle samenwerkingen!