Jaaroverzicht 2016

Een nieuwe website, verzelfstandigd in een stichting, 220 nieuwe video's, 8 nieuwe musea, 3 nieuwe gastbloggers, een programma op Lowlands, nieuwe series voor het onderwijs en uitzendingen op televisie. We hebben volop van het afgelopen jaar genoten!

Groei

De samenwerking is gegroeid van 20 naar 28 musea & kunstinstellingen in Nederland en België. Onze nieuwe partners zijn: S.M.A.K. Gent, MoMu Antwerpen, Unseen fotofestival, Museum de Fundatie Zwolle, Stedelijk Museum Schiedam, Museum Van Loon, Wereldmuseum Rotterdam en Museum Arnhem.
Het publiek wist ARTtube in 2016 nog beter te vinden: het bezoekersaantal steeg van gemiddeld 20.000 kijkers per maand naar gemiddeld 45.000 kijkers per maand. De musea plaatsten gezamenlijk ruim 220 nieuwe video’s over kunstenaars, tentoonstellingen en de collecties.
De groei van ARTtube als platform en samenwerking leidde dit jaar ook tot de verzelfstandiging; ARTtube is per 1 juli 2016 niet langer een project van Museum Boijmans Van Beuningen. Samen met het project Art Rocks vormt ARTtube nu Stichting ARTmatch.

Video top 5 in 2016

1. Olafur Eliasson - Notion Motion. Museum Boijmans Van Beuningen, 16.147 kijkers

2. Jean Tinguely - Machinespektakel. Stedelijk Museum, 14.031 kijkers

3. Ugo Rondinone - Vocabulary of Solitude. Museum Boijmans Van Beuningen, 8.358 kijkers

4. Barbara Hepworth - Sculpture for a Modern World. Kröller-Müller Museum, 8.210 kijkers

5. Alice Neel - Schilder van de ziel. Gemeentemuseum, 8.105 kijkers

Enkele hoogtepunten

Op 9 juni organiseerde ARTtube in samenwerking met het museale platform Modemuze en Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond de vijfde editie van de ARTtube Academie: een kennisdag over online video en storytelling in musea. Meer dan 100 museumprofessionals en filmmakers ontmoetten elkaar bij de presentaties en inspirerende workshops. 's Avonds toonden gastcuratoren als Lennart Booij, Nicole Ex en Frans Bromet hun favoriete video's over kunst op het grote doek tijdens ARTtube On Stage.

In september lanceerden we een compleet vernieuwe website, gemaakt door onze nieuwe webpartners DOOR/in10. Naast de website ontwikkelden zij ook het ARThart - een lichtgevend hart waarmee op festivals en andere events bezoekers kunnen ontdekken van welke kunst hun hart sneller gaat kloppen en welk museum bij ze past.

Lowlands

Ook dit jaar was ARTtube weer op Lowlands te vinden, mede mogelijk gemaakt door de Museumvereniging. In de ARTtube tent spraken 19 inspirerende mensen uit de kunst, cultuur- en mediawereld over hun favoriete kunstwerken in de Art Talks, toonden we de leukste video's én videokunst uit de collecties van onze musea, verzorgden Ko en Kho de succesvolle Grote Kunst Kwis en konden bezoekers met de HTC vive schilderen in Virtual Reality.

Mediapartners

De ARTtube-video's waren in 2016 wekelijks te zien op NPO Cultura, met een selectie actuele of thema-gebonden video’s op de vrijdagavond. Sinds juni zenden we ook uit op de nieuwe cultuurzender Parmando. Met het nieuwe kunsttijdschrift See All This werken we nauw samen, wat onder andere resulteert in blogs en presentaties door hoofredacteur Nicole Ex op ARTtube.nl en ARTtube On Stage, en een ARTtube-videoselectie op Seeallthis.com.

ARTtube en het onderwijs

Met NTR Schooltv en AVROTROS lanceerde ARTtube in januari 2016 een nieuw programma voor het Voortgezet Onderwijs: Kunstuur in de Klas. In oktober presenteerden we een nieuwe serie speciaal voor de onderbouw van het VMBO: Wat de vakman?! Deze serie werd mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Dank!

We danken onze partnermusea voor hun mooie video's, onze mediapartners voor de inspirerende samenwerking, onze webdevelopers DOOR/in10 voor hun werk aan de vernieuwde website en het ARThart, en alle andere mensen die dit jaar hebben bijgedragen aan ARTtube.

Ook danken we de fondsen voor hun bijdrage aan het platform ARTtube en de gezamenlijke videoseries: het Mondriaan Fonds, Fonds 21, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Fonds voor Cultuurparticipatie.

We kijken uit naar 2017: het De Stijl-jaar, nieuwe tentoonstellingen als Gek van Surrealisme in Boijmans, Ed van der Elsken in het Stedelijk Museum, Jean Arp in het Kröller-Müller Museum, De kunst van het lachen in Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem en vele anderen.

Een heel gelukkig en inspirerend 2017!