ARTtube's Jaaroverzicht 2015

ARTtube zette in 2015 belangrijke nieuwe stappen. De samenwerking is gegroeid van 13 naar 20 musea in Nederland en België, waarmee ARTtube zich stevig heeft neergezet als hét platform voor video’s over kunst en design in de Lage landen.

Groei
ARTtube.nl trok in 2015 gemiddeld 20.000 unieke bezoekers per maand, de video’s werden 660.000 keer bekeken en de musea plaatsten gezamenlijk ruim 100 nieuwe video’s over kunstenaars, tentoonstellingen en de collecties.

Video top 5 in 2015
Mark Rothko (Gemeentemuseum Den Haag)
De Oase van Matisse (Stedelijk Museum)
Anton Corbijn (Gemeentemuseum / fotomuseum Den Haag)
Panamarenko Universum (M HKA)
Van Bosch tot Bruegel (Museum Boijmans Van Beuningen

Enkele hoogtepunten

• ARTtube LIVE
    Viktor&Rolf presenteerden 28 januari hun nieuwste haute couture collectie tijdens de Fashion Week in Parijs. De show was live te volgen op ARTtube en werd door 3500 mensen bekeken! Hier ziet u een verkorte versie van de show.
  • ARTtube Academie
    Op 2 april organiseerde ARTtube in samenwerking met M HKA Antwerpen de vierde editie van de ARTtube Academie: een kennisdag over online video in musea. Meer dan 100 museumprofessionals en filmmakers ontmoetten elkaar bij de presentaties en inspirerende workshops.
  • ARTtube Mobiel
    Tijdens de tentoonstelling Design Derby beleeft de ARTtube Mobiel zijn primeur: in deze mobiele cabine kunnen bezoekers hun kunstprofiel maken door hun kunstwerken te "swipen" naar hot or not. Bij hun profiel krijgen ze een passend video-aanbod. De mobiel stond daarna in de Kunststudio van Museum Boijmans Van Beuningen en zal in 2016 rondreizen langs de verschillende ARTtube-musea.

Lowlands en festivals
Ook dit jaar was ARTtube weer op Lowlands te vinden en duizenden mensen bekeken video’s en maakten animaties met beroemde kunstwerken in de ARTtube tent. Na Lowlands stond ARTtube ook met een programma op de Museumnacht in het Gemeentemuseum en op de Nacht van Kunst en Kennis in Museum De Lakenhal.

NPO cultura
Sinds september is ARTtube wekelijks te zien op NPO Cultura, met een selectie actuele of thema-gebonden ARTtube video’s.

School TV
Met NTR School TV en AVROTROS werkte ARTtube aan een nieuw programma voor het Voortgezet Onderwijs: Kunstuur in de Klas, dat in januari 2016 wordt gelanceerd.

Prijzen en nominaties

• ARTtube kreeg een nominatie voor de IVI Award 2015 en eindigde in de top 3!
  • De film over Geert Verbeke uit serie ‘We Live Art’ wint de hoofdprijs voor beste korte documentaire op het New Media Short Film Festival in China.

We danken onze partnermusea voor hun mooie video's, onze mediapartners waaronder de NTR en NPO Cultura voor de inspirerende samenwerking, onze webdevelopers Zicht Online voor hun werk aan de site en de ARTtube Mobiel, het Mondriaan Fonds, Fonds 21 en Fonds voor Cultuurparticipatie voor hun ondersteuning en alle andere mensen die dit jaar hebben bijgedragen aan het platform!

Iedereen een inspirerend 2016 gewenst!