Ontmoeting met Richard Serra

Oké, ik had dus mazzel. Richard Serra geeft namelijk niet veel interviews – en waarom zou hij ook. Serra is een van de beroemdste beeldhouwers ter wereld, en zijn werk is overal te zien: alleen in Nederland al staat een grote Serra voor het Stedelijk, maar ook Museum Boijmans Van Beuningen, Kröller-Müller, De Pont en Voorlinden bezitten een van zijn imposante, zeg maar gerust intimiderende werken.

Richard Serra's Sight Point in front of the Stedelijk Museum, photo John Lewis Marshall.

Serra’s stalen en loden sculpturen zijn als natuurkrachten: zo groot en zwaar dat ze jou als toeschouwer lijken te willen overweldigen, tegen de grond drukken, verpletteren – niet altijd prettig, maar wel indrukwekkend. Er is maar weinig kunst die de toeschouwer zo confronteert met de ruimte, met je lichaam als het werk van Serra. 

In mijn onderbewuste had Serra toch bodybuilder-achtige proporties aangenomen, alsof hij al die tonnen-zware beelden hoogstpersoonlijk op hun plaats plantte.

Het rare is: als een kunstenaar zulke grootse, dwingende beelden maakt, verwacht je ook een grootse, dwingende man. En hoewel ik nooit diep over zijn verschijning had nagedacht, had Serra ergens in mijn onderbewuste toch bodybuilder-achtige proporties aangenomen, alsof hij al die tonnen-zware beelden hoogstpersoonlijk op hun plaats plantte – een geweldenaar.

Maar toen hoorde ik dus dat ik mazzel had. Ik mocht, als enige Nederlandse journalist, Serra interviewen ter gelegenheid van zijn grote tentoonstelling met tekeningen in Museum Boijmans.  Was dat mazzel? Het voelde als of ik een afspraak had met de Hulk of een ander megamonster – rationeel wist ik natuurlijk beter, maar Serra’s beelden vertegenwoordigen zo’n intense, intimiderende kracht dat het niet lukte om in mijn hoofd een gewone man van hem te maken. Te groot, te veel.

Richard Serra in Museum Boijmans Van Beuningen voor zijn Rotterdam Drawings.

Natuurlijk liep het allemaal anders. Ik heb al heel wat beroemde kunstenaars gesproken, maar Serra was zonder twijfel een van de aardigste: open, betrokken – en trouwens helemaal niet zo groot. Ondanks zijn leeftijd vertelde hij als een jongen over zijn werk, over zijn gedrevenheid, over het belang voor elke kunstenaar om telkens helemaal bij nul te beginnen.

Aan het eind van het gesprek stond hij op, gaf me een ouderwetse dreun op m’n schouder en sprak: “That was fun!”

Al pratende besefte ik dat hij inderdaad een oerkracht was, maar dan een echte: zo-een die zijn status niet voortdurend tegenover de buitenwereld hoeft te bewijzen omdat hij zelf al lang weet wat hij waard is. Aan het eind van het gesprek stond hij op, gaf me een ouderwetse dreun op m’n schouder en sprak: “That was fun!” Dat vond ik ook – en Richard Serra was in mijn hoofd nog groter geworden dan ik me ooit had kunnen voorstellen.

3 video's

  • Richard Serra - Doorlopend in beweging

    In het Boijmans loop je de Serra zaal in via de 'Wassende bogen' van Richard Serra. Saskia van Kampen-Prein, curator moderne en hedendaagse kunst vertelt je meer over de aanschaf en geschiedenis van het werk.

  • Serra terug op het Museumplein

    In deze video zie je hoe de enorme sculptuur van kunstenaar Richard Serra wordt geïnstalleerd op het Museumplein.

  • Richard Serra: drawings 2015-2017

    Een van de meest toonaangevende kunstenaars van deze tijd komt naar Museum Boijmans Van Beuningen: de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra (San Franscisco, 1938). Er zijn maar liefst tachtig recente tekeningen van zijn hand te zien. Ontdek in deze video hoe Serra deze maakte en hoor over zijn bijzondere band met Museum Boijmans van Beuningen.