kunst kijken als een vogel

Sommige kunstwerken wil je eigenlijk vanuit de lucht bekijken. Dankzij film, drones en satellieten wordt dat steeds makkelijker. Marian Cousijn vertelt je er alles over.

Sommige kunstwerken wil je eigenlijk vanuit de lucht bekijken. Dankzij film, drones en satellieten wordt dat steeds makkelijker.

 

STEVE MCQUEEN, BLUES BEFORE SUNRISE (2012)

Een filmpje maken voor ARTtube: het was mijn allereerste opdracht als stagiaire in het Stedelijk Museum Amsterdam. Kunstenaar Steve McQueen had Blues Before Sunrise (2012)  gemaakt, een interventie waarbij alle lantaarnpalen in het Vondelpark blauw licht gaven. Eigenlijk kon je de magie van dit kunstwerk alleen echt ervaren door zelf rond te dwalen door het park. Maar het filmpje, waarin toevallige voorbijgangers hun gedachten delen, geeft een beetje een indruk.

ROBERT SMITHSON, SPIRAL JETTY (1970)

Mijn tweede opdracht was een stuk lastiger. McQueen wilde het werk vanuit de lucht filmen, maar dat bleek een mission impossible: helikopters mogen niet opstijgen na zonsondergang en zelfs voor de beroemde kunstenaar kon geen uitzondering worden gemaakt. Arme Steve. Was Blues Before Sunrise slechts een paar jaar later uitgevoerd, had hij een drone kunnen gebruiken om een prachtige film te maken.

Er zijn meer kunstwerken die je eigenlijk vanuit de lucht zou willen bekijken. Spiral Jetty (1970) bijvoorbeeld: een 460 meter lange pier gemaakt van 7000 ton modder, basaltblokken en zoutkristallen. Het ligt in een afgelegen zoutmeer in Utah; bijna niemand die er komt. De kunstenaar, Robert Smithson, snapte het probleem zelf ook. Vanuit een helikopter maakte hij een filmpje van het werk, zodat mensen het toch een beetje konden zien. De beelden, met de zon die in het meer schittert, zijn prachtig en een beetje buitenaards.

Jarenlang leek Spiral Jetty verdwenen: dankzij een stijging van de waterspiegel was ze kopje onder gegaan. Via Google Maps is te zien dat het werk nu juist helemaal op het droge ligt.

ROBERT SMITHSON, BROKEN CIRCLE / SPIRAL HILL (1971)

Bij een zandafgraving in Emmen ligt nog zo’n earth work van Smithson: Broken Circle / Spiral Hill (1971). Je kunt op een heuvel klimmen om het van boven te bekijken, maar het is mooier vanuit de lucht. Filmmaker Jeroen van der Poel maakte er een portret voor ARTtube met een drone (die op het einde neerstort).

Er is meer Land Art in Nederland. De Groene Kathedraal (1987) van Marinus Boezem bijvoorbeeld: een kathedraal van populieren. Wanneer je tussen de bomen loopt, voelt het inderdaad een beetje alsof je in een kerk bent. Maar pas als je opstijgt, zie je dat het echt een plattegrond is. 

1 video's

  • We Live Art: Cas Hieltjes

    Muziek en Kunst: in het leven van Cas Hieltjes, zanger van de band Go Back To The Zoo spelen beide een prominente rol en is er een voortdurende wisselwerking. Voor de serie ‘We Live Art’ maakte Jeroen van der Poel een bijzonder portret van Cas.