De Beelden storm: Guy Cassiers

Waar Guy Cassiers de mosterd haalt, ontdek je in de derde Beeldenstormreeks. Kunstkritiekcollectief De Zendelingen vroeg aan de regisseur van het Antwerpse Toneelhuis welke drie beeldend kunstenaars uit het archief hem inspireren voor zijn theaterwerk.

Guy Cassiers

Guy Cassiers (1960) behoort tot de top van de Europese theatermakers. Zijn eigenzinnige theatertaal waarin visuele technologie een geslaagd huwelijk aangaat met passie voor literatuur, wordt in binnen- en buitenland erg gewaardeerd. Hij werkte als regisseur bij het RoTheater in Rotterdam, alvorens in 2006 terug te keren naar Antwerpen om er artistiek leider te worden bij Toneelhuis.

In zijn Triptiek van de macht (Mefisto for ever, Wolfskers en Atropa. De wraak van de vrede) focuste Cassiers op de complexe relaties tussen kunst, politiek en macht. Die thematiek werkte hij verder uit in een drieluik rond De man zonder eigenschappen, de grote roman van Robert Musil. Naast het visuele is ook muziek een steeds belangrijkere rol gaan spelen, zoals in zijn drie operacreaties: House of the Sleeping Beauties, Adam in Ballingschap en Der Ring des Nibelungen.

Guy Cassiers’ groeiende aandacht voor de Europese politieke geschiedenis blijkt eveneens uit projecten als Bloed & rozen, over de macht en de manipulaties van de Kerk, en Duister hart, over het koloniale verleden. Met Katelijne Damen creëerde hij Orlando naar Virginia Woolf. Hij ensceneerde tweemaal Shakespeare: de muziektheatervoorstelling MCBTH en Hamlet vs Hamlet, naar een tekst van Tom Lanoye. Met Caligula van Camus en De welwillenden van Jonathan Littell bracht hij opnieuw twee stukken over machtsmisbruik. Momenteel is Cassiers erg geïnspireerd door verhalen over vluchtelingen: zo ensceneerde hij Grensgeval (Elfriede Jelinek) en Het kleine meisje van meneer Linh (Philippe Claudel).

Arnulf Rainer

'Ik was twintig toen ik Arnulf Rainer leerde kennen tijdens mijn eerste Berlijnreis. Voor mij was dat een schock: ik kon me in zijn overzichtstentoonstelling perfect identificeren met hoe ik mij toen voelde. De energie en durf uit zijn werk hebben mij overhaald om er in mijn eerste performances volop tegenaan te gaan.'

Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni

‘De films van Michelangelo Antonioni gaan voorbij de taal. Iedereen kwam buiten met een ander verhaal van wat ze hadden gezien. Antonioni durft te deconstrueren, bijvoorbeeld door een geluid in schril contrast zetten met wat je ziet. Ook in mijn voorstellingen probeer ik andere informatie aan te reiken met verschillende disciplines: tekst, geluid, video…'

Gordon Matta Clark

Gordon Matta-Clark

'Het spannende aan Gordon Matta-Clark is dat hij door uitsnedes te maken plots een heel ander perspectief biedt op een gebouw. Toen ik de opera Trompe-la- mort maakte in Parijs over het werk van Balzac, heb ik gespeeld met de architectuur van het gebouw, gebaseerd op de uitsnedes van Matta-Clark.'

In de serie De Beeldenstorm vraagt kunstkritiekcollectief De Zendelingen toonaangevende theatermakers naar hun top drie favoriete kunstenaars. Naast Guy Cassiers tonen ook Tuning People en Frank & Robbert, Robbert & Frank hun top 3 uit het ARTtube-archief. Benieuwd? Kijk alle afleveringen hier ➝

3 video's

  • De Beelden storm 3: Guy Cassiers

    In de Beeldenstorm vraagt Kunstkritiekcollectief De Zendelingen toonaangevende theatermakers de vraag: welke drie beeldend kunstenaars uit het ARTtube-archief zijn een inspiratie voor jullie? In reeks 3: Guy Cassiers over Arnulf Rainer.

  • De Beelden storm 3: Guy Cassiers 2

    In de Beeldenstorm vraagt Kunstkritiekcollectief De Zendelingen toonaangevende theatermakers de vraag: welke drie beeldend kunstenaars uit het ARTtube-archief zijn een inspiratie voor jullie? In reeks 3: Guy Cassiers over Michelangelo Antonioni.

  • De Beelden storm 3: Guy Cassiers 3

    In de Beeldenstorm vraagt Kunstkritiekcollectief De Zendelingen toonaangevende theatermakers de vraag: welke drie beeldend kunstenaars uit het ARTtube-archief zijn een inspiratie voor jullie? In reeks 3: Guy Cassiers over Gordon Matta-Clark.