BIJ HET EINDEXAMEN VMBO 2018: DE STAD

Blog van Anja Marbus bij het eindexamen vmbo 2018: De Stad.

De stad New York en Madelon Vriesendorp

Op de allerhoogste verdieping van een wolkenkrabber, kun je helemaal uitkijken over de stad New York. Madelon Vriesendorp weet dat als geen ander, want ze heeft er lange tijd gewoond. Samen met haar echtgenoot, de architect Rem Koolhaas, en een bevriend echtpaar, richtte ze in deze stad het succesvolle architectenbureau OMA op. OMA is de afkorting van Office for Metropolitan Architectuur.

Zelf is Madelon Vriesendorp geen architect. Ze is vooral bekend van een serie schilderijen met de titel ‘Manhattan’, waarin de meest bekende wolkenkrabbers en gebouwen van New York een hoofdrol spelen. Met grote precisie schilderde ze onder andere de Empire State Building en de Chrysler Building. Als je de gebouwen ooit hebt gezien, herken je ze meteen.

Image courtesy of the artist: Madelon Vriesendorp

Op de schilderijen zie je de wolkenkrabbers als levende wezens, die op hun beurt zélf in een wolkenkrabber wonen. De tot leven gekomen gebouwen worden bijvoorbeeld verliefd, vieren een verjaardag of slapen met elkaar. Zo liggen ze samen in bed, met uitzicht op de stad ver onder zich. Ook maakte ze een schilderij van het beroemde vrijheidsbeeld. Zij zit ergens op de rand van een bed en bevrijdt zich van haar stenen omhulsel. Haar fakkel heeft ze zolang op een nachtkastje gelegd.

Image courtesy of the artist: Madelon Vriesendorp

Voordat ze naar New York verhuisde, woonde Madelon Vriesendorp een tijd in Londen. Na haar studie aan de Rietveldacademie in Amsterdam volgde ze een studie aan de kunstacademie Central St. Martins School of Art. Tijdens deze studie restaureerde ze fresco’s en ontwierp ze onder andere theaterkleding en sieraden. Ook had ze enkele tentoonstellingen.  Ze is een enorme verzamelaar. Ze spaart al bijna haar hele leven vreemde poppetjes en voorwerpen, maar ook ansichtkaarten.

Image courtesy of the artist: Madelon Vriesendorp

Voor de schilderijen die Madelon Vriesendorp in New York maakte, gebruikte ze ansichtkaarten met afbeeldingen van wolkenkrabbers. Een aantal afbeeldingen van de schilderijen stuurde ze naar een uitgever in Italië. Deze uitgever gebruikte zonder haar toestemming één van de schilderijen als boekomslag voor een boek. In ongeveer dezelfde tijd schreef Rem Koolhaas een boek over architectuur, met de titel ‘Delirious New York’. Zijn redacteur had bij toeval het boekomslag uit Italië ontdekt en stelde voor dat Rem Koolhaas zelf ook een schilderij van Madelon Vriesendorp als boekomslag zou gebruiken. Het was immers zijn echtgenote. Dat was natuurlijk een goed idee. Veel van haar schilderijen met de tot leven gekomen gebouwen uit de stad New York, werden gebruikt als illustratie voor het boek.

Image courtesy of the artist: Madelon Vriesendorp

Aanvankelijk werden de kunstwerken die ze maakte vooral in verband gebracht met haar beroemde echtgenoot.  Het is misschien lastig om als kunstenaar bekend te worden als je zo’n beroemde man hebt. Er waren zelfs mensen die beweerden dat Madelon Vriesendorp ze niet zelf had gemaakt. Het leek net alsof haar werk geen eigen leven mocht leiden, waardoor ze steeds meer het gevoel kreeg dat ze verdween in de vergetelheid.

Het duurde even voordat ze erkenning kreeg, die ze als beeldend kunstenaar verdiende. Maar toen werden haar kunstwerken dan ook echt bekend. Ze werden onder meer tentoongesteld in het Guggenheim Museum in New York, in het Centre Pompidou in Parijs, in galerie Ma in Tokio en het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Image courtesy of the artist: Madelon Vriesendorp

Nog maar kort geleden werd Madelon Vriesendorp uitgeroepen tot de winnaar van een belangrijke architectuurprijs; de Ada Louise Huxtable Prijs van 2018. Deze prijs wordt uitgereikt aan vrouwen die zelf geen architect zijn, maar wel een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de bekendheid van architectuur en de gebouwde stadsomgeving. De naamgeefster van deze prijs, Ada Louise Huxtable, was zelf een groot liefhebber van gebouwen en steden. Ze was een van de eerste vrouwen die in de vorige eeuw artikelen en boeken over stedelijke architectuur schreef. Dat was heel bijzonder in die tijd.

Hoewel Madelon Vriesendorp bescheiden is en zegt dat ze niet graag in de schijnwerpers staat, was het krijgen van deze prijs heel belangrijk voor haar. De prijs werd haar toegekend omdat ze gebouwen en steden in haar kunstwerken tot leven laat komen. Ze laat ze zelfs seks hebben, met uitkijk op de stad New York. Kijk hier voor een animatiefilmpje (16+).

0 video's